Even voorstellen: Marjo Beumers, frontofficemedewerker

Belt u naar het Knooppunt Informele Zorg? Grote kans dat u Marjo Beumers aan de lijn krijgt. Marjo werkt sinds januari 2023 bij het Knooppunt als frontofficemedewerker. Zij is de spin in het web als u belt of mailt en bijvoorbeeld zegt: “ik zoek hulp, maar ik weet niet waar ik moet beginnen”.

Goed luisteren en vragen stellen

Steeds meer mensen zijn op zoek naar hulp en ondersteuning, voor zichzelf of een ander. Bijvoorbeeld hulp bij boodschappen doen, een financieel maatje om de administratie op orde te krijgen, ondersteuning bij mantelzorgtaken of bijeenkomsten om anderen te ontmoeten. Het aantal organisaties dat hierin iets kan betekenen, groeit ook. Mensen zien door de bomen het bos niet meer, weten vaak niet bij wie of waar ze kunnen aankloppen of zijn zelfs niet op de hoogte dat hulp en ondersteuning beschikbaar zijn. Terwijl die steeds dichter in de buurt, misschien zelfs om hoek, te vinden zijn.
Mensen helpen de juiste weg te bewandelen en met de juiste organisatie(s) in contact brengen, is de reden dat Marjo bij het Knooppunt werkt. Ze heeft in korte tijd tal van vragen opgepakt en met passende adviezen afgehandeld. “Als iemand contact met ons opneemt, stel ik altijd een open vraag: waarbij heeft u hulp nodig? Vaak volgt dan een heel verhaal. Ik noteer belangrijke punten en stel zelf ook vragen als ik denk informatie te missen. Niet iedereen heeft namelijk een gerichte (hulp)vraag. Of sommige mensen dénken een gerichte vraag te hebben, zoals ‘ik voel me eenzaam, wat kan ik daaraan doen?’, maar dan blijken er andere (vaak onderliggende) zaken te zijn die wellicht een rol kunnen spelen. Bijvoorbeeld rouw door partnerverlies of financiële moeilijkheden. Daarom vraag ik altijd heel goed door. Er kunnen ook meer dingen tegelijk spelen; dan breng ik voor mijzelf én de hulpvrager structuur aan en kan ik alles op een rijtje zetten na het gesprek.”

Persoonlijk advies op maat

Na zo’n gesprek begint voor Marjo de zoektocht in het netwerk van het Knooppunt. Soms is de noodzaak helder en weet ze direct met welke organisatie(s) ze moet schakelen om een inwoner te helpen. Soms zijn er meerdere hulpvragen en vraagt ze haar collega’s om mee te denken. En dát is de kracht van Knooppunt Informele Zorg. “Elke nieuwe casus benaderen wij met een frisse blik. We hebben korte lijnen met hulporganisaties en denken out-of-the-box. We behandelen niet alleen de vraag die wordt gesteld, maar kijken dus ook naar andere factoren die mogelijk een rol spelen en waarvoor hulp kan worden ingeschakeld. We zijn op wijkniveau bekend met verschillende mogelijkheden voor allerlei vraagstukken. Uitgangspunt tijdens mijn zoektocht is altijd: informeel waar het kan en formeel als het moet. Als informele zorg niet toereikend is, komen mijn korte lijntjes met de collega’s van sociaal werk goed van pas. En natuurlijk werken we vanuit het Knooppunt nauw samen met beroepskrachten zoals huisartsen, praktijkondersteuners en Wmo-consulenten. Dat maakt het mogelijk dat we ook snel kunnen schakelen als formele zorg nodig is. Als het een keer voorkomt dat er geen passende inzet via ons eigen grote netwerk is, dan zoeken we verder, ook daarbuiten.”

Voldoening
Goede hulp spreekt zich voort. Komt de vraag niet binnen via een beroepskracht, dan is de inwoner vaak geattendeerd op het Knooppunt Informele Zorg door een beroepskracht of door iemand uit de omgeving. Dit kweekt vertrouwen om een persoonlijk verhaal te delen met eigenlijk een onbekende, in dit geval Marjo. En dat is waarvoor Marjo en haar collega’s hun werk doen. “Veel mensen weten niet eens dat er hulp bestaat of welke (hulp)instanties er zijn om ze te helpen. Als ze dan hun verhaal vertellen en ik kan ze in de juiste richting wijzen, dan geeft me dat voldoening. Bijvoorbeeld tegen mensen die op zoek zijn naar sociale contacten zeg ik: kom eens langs bij ‘Koekje erbij’. Of kijk eens op Vrijwilligerswerkin046.nl. Vaak twijfelen ze in eerste instantie, maar eenmaal overtuigd zie ik ze opbloeien. Dat is het mooie aan mijn werk.”

Neem contact met ons op

Heeft u een vraag, probleem of gewoon behoefte aan een luisterend oor? Neem contact op met Knooppunt Informele Zorg via T 046-7508410, E contact@knooppuntinformelezorg.nl of via het contactformulier op deze website.
Marjo en haar collega’s staan u te woord, denken altijd met u mee en proberen een zo goed mogelijk en passende oplossing voor u te vinden. “Trek op tijd aan de bel als er iets aan de hand is. We nemen elke vraag serieus. Gewoon bellen, ongeacht hoe oud óf jong je bent, dat is mijn advies!” besluit Marjo.

Ook als beroepskracht kunt u nog steeds bij het Knooppunt Informele Zorg terecht als u een vraag heeft voor een inwoner.